Stenalderrugbrød
Friskbagt stenalder brød – her serveret med en ærte/broccoli spread 🙂

Jeg er ikke selv den store rugbrøds spiser, men et stenalderbrød som dette holder jeg meget af at spise – ikke mindst fordi jeg personligt har stor fokus på at indtage de ‘rette’ fedtsyrer. Jeg lever langt fra selv efter stenalder/palæo principperne, men et nødde/kernebrød – som et stenalderbrød jo er, er jeg blevet ret vild med, fordi jeg synes det på flere måde kan være mere smagfuldt og saftigt end mange af de almindelige, tørre rugbrød.

Ofte skifter jeg også det almindelige salt ud med en hjemmelavet kryddersalt. I sommers lavede jeg eksempelvis en lækker ramsløgsalt, som jeg tilføjede, hvilket resulterede i en super god smag i brødet! 🙂 Prøv dig frem, eksperimenter og lav brødet lige som du ønsker det. Lidt hakkede abrikoser i brødet, og så passer det også perfekt til ost.

Kort sagt – brødet smager altså bare lækkert, og mætter også super godt. Det er nemt og hurtigt at bikse sammen da brødet hverken kræver hævetid eller æltning. En ulempe ved dette brød er dog at det er forholdsvis dyrt at lave – da produkter som nødder, kerner og olie generelt bare er dyre produkter. Men selvom prisen for brødet er højt, set i forhold til brød lavet af almindelige kornsorter, så synes jeg også det er vigtig at kigge på de ernæringsmæssige kvaliteter som brødet har at byde på. Stenalderbrød indeholder en god portion proteiner, og er spækket med de gavnlige fedtsyrer, poly- og monoumættedefedtsyrer, som har flere gavnlige effekter på vores helbred. Puh, dette kunne gå hen og blive en længere smørre, så inden jeg som ernæringsstuderende går helt i ‘ernæringsmode’ må jeg heller vende tilbage til det det hele handler om, nemlig opskriften på det lækre stenalderbrød, som du får lige herunder 🙂

Stenalderrugbrød 1
Stenalderbrød

 

Opskrift på stenalderbrød

Ingredisenser:

  • 500 g blandede nødder og kerner (Jeg brugte en blanding af mandler, valnødder, hasselnødder, hørfrø, sesamfrø, solsikkekerner og græskarkerner)
  • 5 æg
  • 1 dl olie
  • 1-1½ tsk groft salt (afhængigt af hvor saltet du ønsker brødet)

Fremgangsmåde:

Tænd ovnen på 160 grader. Pisk æggene kort med saltet. Tilføj nødder/kerner og olie til æggene og bland det hele grundigt – det hele skal være godt fugtigt.

Spray en 1 liters form med olie eller for den med bagepapir. Hæld blandingen i formen, og sørg for at det er godt fordelt, da brødet ikke som sådan hæver, ligesom almindeligt brød gør.

Bag stenalderrugbrødet i ovnen i 45-60 minutter ved 160 grader. Når brødet er færdigt lader du en køle på køkkenbordet i 5-10 minutter, og så er brødet klar til servering 🙂

Følg med på Bloglovin!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *