Jeps du læste rigtigt! En vegansk chokolademousse som bare smager drøn lækker! Og er du ligesom mig, en person som holder urolig meget af både æg, mejeriprodukter og kød, og egentlig aldrig rigtig har brudt sig om eksempelvis tofu, vil du måske gå ind lidt skeptisk ind til det her – men tro mig, denne her chokolademousse kan vende din skepsis på nul komma fem! Den vendte i hvert fald min 🙂

På studiet indledet vi nemlig et forløb om veganer kost med at skulle lave en almindelig traditionel chokolademousse lavet på æg og stille den op mod en vegansk chokolademousse lavet på tofu. Og jeg må indrømme – Den veganske version var bare bedst!

Lækker vegansk tofu chokolademousse med appelsin
Lækker vegansk tofu chokolademousse med appelsinsmag

Opskriften vi fik udleveret var fra Månebarnet, men da vi syntes at opskriften manglede en form for syre og friskhed tilføjede vi appelsin og justerende også i kakaomængderne.

Vegansk chokolademousse med appelsin

Ingredienser:

  • 80 g Mørk chokolade (gerne 75-80 % mørk chokolade)
  • 300 g Tofu (Både silke og almindelig kan anvende)
  • 3 spsk kakaopulver
  • 3 spsk agavesirup
  • ½ tsk havsalt
  • Saften fra ½ appelsin + evt lidt fintrevet appelsinskal

Fremgangsmåde:

Smelt chokoladen over et vandbad(pas på der ikke kommer vand i chokoladen) eller forsigtigt i mikroovnen. Put tofu, kakaopulver, agavesirup, appelsinsaft og salt i en blender og blend løs til du har en ensartet masse. Når den smeltede chokolade er kølet let af hældes den i blenderen til de andre ting, og der blendes godt og grundigt igen til du er tilfreds med konsistensen. Smag eventuelt til med mere appelsin, sirup eller salt.

Ved servering kan moussen eventuelt pyntes af med appelsinfileter og lidt friskhakket mynte.

Vegansk tofu chokolademousse
Lækker vegansk chokolademousse med appelsin lavet på tofu

Fuldtids veganer bliver jeg bestemt aldrig, jeg har mit bacon, mælk og æg for kært ;). Næringsstofferne i de animalske fødevarer har generelt en højere biotilgængelighed, hvilket betyder at vitaminer og mineraler ofte absorberes bedre, og derved har de ofte også generel højere kvalitet end mange vegetabilske fødevarer, samtidig med at behovet for B12- og D-vitamin kan være svært at få dækket som veganer, da disse ofte ses i de animalske fødevarer. Her kan dog suppleres med tilskud – men hvem vil spise en pille, når man kan få rigtig mad? 🙂

Dog vil jeg skynde mig at sige at det at holde ugentlige vegetariske eller veganske dage, synes jeg er meget spændende og en super god ide. Det er både godt for miljøet, billigere for pengepungen og giver inspiration til en varieret kost at man en eller flere gange i ugen dropper de animalske produkter.

Følg med på Bloglovin!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *