For mig er der ikke noget bedre end en god sprød rødkålsalat. Kål indeholder en fin portion kostfibre, og har man, som jeg selv, valgt at skære ned på stivelses fødevarer som pasta, ris, kartofler og generelle kornprodukter, som er nogle af vores store kostfibre kilder – i hvert fald hvis vi vælger fuldkornsvarianterne – er det vigtigt at sørge for at få dækket det daglige kostfiberbehov på anden vis hvilket man eksempelvis kan ved blandt andet at spise de grove grøntsager. Grove grøntsager har et kostfiberindhold på minimum 2 g pr 100 g, og rødkål når lige præcis inden for denne kategori, da rødkål netop har et kostfiber indhold på 2 g pr 100 g rødkål.

Her får du opskriften på en simpel rødkålssalat med et syrligt twist.

Rødkålssalat 2
Sprød rødkålssalat med hasselnødder og friskhakket persille

Frisk, citrusmarineret rødkålsalat med hasselnødder og friskhakket persille

Ingredienser:

  • ½ rødkål
  • 40 g hasselnødder
  • 1 håndfuld frisk persille
  • ½ citron
  • ½ appelsin

Fremgangsmåde:

Rengør grøntsagerne. Rødkålen snittes fint. Hasselnødderne hakkes groft, ligesom den friske persille. Skallen på citrusfrugterne rives også fint – pas på du ikke får for meget af ‘det hvide’ med, da det kan være meget bittert. Herefter presses citrusfrugterne, og saften hældes over rødkålen, som  vendes med de hakkede hasselnødder og den frisk hakkede persille. Se det var nemt 🙂

Skal det være ekstra lækkert, så smid en god håndfuld granatæblekerner oven i salaten 🙂 De både pynter og smager fantastisk sammen med rødkålen.

 

Rødkålssalat
Rødkålssalat 1 Se lige engang – Ser det ikke godt ud? 🙂

 

Følg med på Bloglovin!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *